Číhošťský kostel a tato událost už roky zajímají novináře, vědce, historiky a jedna teorie stíhá druhou. S velkou pravděpodobností se kříž opravdu hýbal. Jen nevíme proč. Kromě varianty zázraku se ještě nabízí verze tehdejší Státní bezpečnosti, že kříž uvedl do pohybu nějakým způsobem farář, což ho stálo život a potom je tu verze, že se „kříž rozhoupal na politickou objednávku“ a posloužil jako záminka pro pronásledování církevních představitelů a pro omezení vlivu církve.
oltář v kostele
Není to jediný kříž, který je v hledáčku věřících, zvědavců a lovců tajemna. Ve španělském Limpiasu roku 1919 údajně ožil na kříži v kostele ukřižovaný Ježíš a prožíval opakovaně svá muka. Svědků bylo mnoho a vypovídali i o krvi na jeho těle.
Máme tu také několikrát zjevení Panny Marie. Ať šlo o zjevení v La Salettě ve francouzských Alpách (1846), nebo o zjevení v portugalské Fátimě (1917), či o Guadalupe v Mexiku (1531) a v Litmanové na Slovensku (1990-1995), vždy šlo o děti, kterým se krásná paní v zářivém světle zjevila a varovala je, modlila se s nimi a vydávala rozkazy, co mají udělat.
Za zmínku určitě stojí poutní místo Lurdy, které mají údajně 70 doložených zázračných uzdravení.
kříž-symbol víry
To všechno není ovšem nic, ve srovnání s Turínským plátnem. Lněnou látkou přesně neurčeného stáří, o kterou se už stovky let přou vědci z celého světa, zda jde o podvod, nebo je to opravdu tak cenná relikvie, kde na plátně, ve kterém bylo údajně Ježíšovo tělo po ukřižování, vznikl „božím zásahem“, jakýsi negativ Ježíšovy podoby, včetně skvrn od jeho krve. Sama církev už pod nátlakem vědy není v původu plátna tak radikální a uvádí ho spíše jako symbol Ježíšova utrpení. I přes moderní analýzy nikdo s jistotou nepotvrdil ani nevyvrátil žádnou z teorií. Díky botanice alespoň s jistotou víme, že na plátně je pyl ze 48 rostlin, jejichž místo původu bylo Palestina, turecká Anatolie, Konstantinopole (Istanbul) a jihozápadní Evropa. To odpovídá legendám o jeho putování. Zajímavé také je, že v oblasti ramen se vyskytoval pyl rostliny, ze kterého mohla být Kristova trnová koruna a stejný pyl byl doložen i na roušce, kterou měl podle legendy Kristus na konci života na hlavě a její původ je zařazen do 1. století.
A jak to máte s vírou v „boží“ zázraky vy? Je to jen legenda, dobrý obchodní tah, nebo něco víc?